20-04-2018

Recept | Griekse burger met tzatziki en feta

Griekse burger met homemade tzatziki en echte feta

Vandaag hebben we een van de lekkerste burgers in mijn kookrepertoire voor jullie. Een heerlijk sappige burger met Griekse kruiden, tzatziki en feta. De geboorte van deze burger komt eigenlijk door het feit dat ik heel erg gek ben op Grieks eten. En laat nu net in Maastricht een hele goede Griek zitten die ook thuisbezorgd... Het komt vaak genoeg voor dat er een scootertje van restaurant Elia bij ons op de stoep staat, maar daar had ik dit keer geen zin in omdat het toch best prijzig is. Vandaar dat ik dit recept heb bedacht!

Recept voor 2 personen:

  • Griekse kruidenmix 3 theelepels
  • Rundergehakt 500 gram
  • Rode ui 1/2
  • Feta 75 gram
  • Ontbijtspek 6 plakken
  • Witte bollen twee stuks
  • Gemengde sla
  • Komkommer
  • Griekse yoghurt 10 eetlepels
  • 5 teentjes knoflook
  • Gedroogde dille
  • Honing 1 eetlepel
  • Citroensap
  • Olie, zout en peper
Spek, feta, komkommer, rode ui, Griekse yoghurt, gehakt, honing, knoflook en bolletjes


Voel je vrij om een Griekse kruidenmix naar eigen smaak aan te schaffen, ik gebruikte mijn eigen kruidenmix. Deze maak ik met 1 theelepel van komijn-, mosterd- en korianderzaad, 3 theelepels venkelzaad en oregano, 2 theelepels dille, 1,5 theelepel gerookt paprikapoeder, 1 theelepel zout en peper en 1/2 theelepel kaneel.

Voor de burgers mix je het gehakt, de kruidenmix en een fijngesnipperde halve rode ui. Zorg dat alles goed gemengd is en vorm twee mooie stevige burgers of maak vier "bescheiden" burgers. Zet de burgers minimaal een half uur afgedekt in de koeling zodat deze mooi kunnen opstijven, dit zorgt ervoor dat ze niet zo snel uit elkaar vallen.

Zelfgemaakte Griekse burgers

De tzatziki is wel even wat anders dan dat je gewend bent. Leg twee stukjes keukenpapier in een zeef en schep hier 10 eetlepels Griekse yoghurt in. Deze kan je een uur laten uitlekken in de koeling. De komkommer rasp je grof en hier knijp je het water uit. Als de yoghurt een uur in de koeling heeft gestaan mix je de komkommer erdoorheen samen met 5 teentjes geperste knoflook en een eetlepel dille. Voeg naar smaak zout en peper en een beetje honing toe. Een klein scheutje citroensap maakt je saus helemaal af, maar dat is niet noodzakelijk.

Dan is het nu tijd om de burgers en het spek te gaan bakken. Ik heb het spek een half uur in de oven gebakken op 180 graden, maar uiteraard kan dit ook gewoon in een koekenpan. Voordeel van de oven is wel dat je je broodjes alvast 5 minuutjes kan bakken. Zorg dan wel dat je ze al hebt doorgesneden, het bakken zorgt er namelijk voor dat het brood niet zompig wordt als er saus op ligt.

Uitgebakken spek

De burgers bak ik het liefst op de grill, dit duurt met dit formaat best lang. Wat ik daarom heb gedaan is de mooie grillstrepen op de burger laten bakken in 5 minuten. Daarna heb ik de burgers een kwartiertje in de oven gezet op 200 graden. Dit zorgt ervoor dat ze perfect gegaard zijn, maar nog wel steeds mooi sappig blijven.

Het grillen van de burgers

Dan is het nu eindelijk tijd om de burgers klaar te maken. Doe op elke onderkant een flinke eetlepel tzatziki en leg hier een handje gemengde sla op. De burger mag je bovenop de sla leggen en daaroverheen verkruimel je de feta. Het spek kan je al op de burger leggen of je laat je gasten dit zelf doen. Ik wil wel nog eventjes iets kwijt over de feta, want ik heb er dit keer voor gekozen om eens de echte feta van de versafdeling mee te nemen. Dat was de beste keuze die ik op voedselgebied in het afgelopen jaar heb gemaakt. Als je eenmaal echte feta hebt geproefd ga je twijfelen aan wat je normaal gesproken in je mond stopt, het lijkt namelijk in geen enkel opzicht op elkaar. Dus doe jezelf een plezier en geef iets meer uit aan een geweldig stukje kaas.

Griekse burger met homemade tzatziki en echte feta

Ik hoop dat jullie deze allemaal een keer gaan proberen, want geloof me je verdient het. Laat je dan wel even weten wat je van het recept vond?!

Eet smakelijk!

Kelvin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hey,

Wat leuk dat je een reactie achterlaat! We streven ernaar om alle reacties zo snel mogelijk goed te keuren en eventuele vragen zo snel mogelijk te beantwoorden.

Groetjes,

Kelvin en Laura