27-02-2015

Review: Kook ei

Nu weer eens een kookberichtje! Laura en ik hebben nog wel eens moeite om een perfect zacht eitje te koken en we kwamen laatst in een winkel waar ze een kook-ei verkochten. In eerste instantie waren we wat sceptisch maar voor 1,99 wilden we het best proberen. Hieronder vinden jullie ons oordeel!


De verpakking verraad het eigenlijk al! Je doet het ei samen met de eieren in een pan koud water en zet deze op het vuur. Naar mate de eieren garen geeft het kook-ei blijkbaar aan of het een zacht middel of hard gekookt ei wordt. Nog steeds sceptisch maar laten we gewoon maar beginnen.

Zoals hierboven aangegeven zie je de verschillende stadia van het koken op de verpakking afgebeeld. Zou het echt zo simpel zijn? Zou het ook echt werken? Wij namen de proef op de som.

Nadat het water kookte hebben we een timer op 3 minuten gezet, dit is de gangbare tijd voor een zacht gekookt eitje. Tot onze grote verbazing gaf het kook-ei dit tot in detail aan doordat het ei wit wordt en naar binnen trekt waardoor je precies af kan lezen hoe hard je eitje wordt.

Alles leuk en aardig na 3 minuten gaf het kook-ei aan dat we zacht gekookte eitjes hadden. Kortom afgieten en even latten "schrikken" in koud water. Wij zijn erg benieuwd.

En verrek tegen al onze verwachtingen in hadden we een PERFECT zacht gekookt eitje!
Ondanks onze sceptische houding kan ik niets anders zeggen dan dat het kook-ei een enorme uitkomst is! Niet lopen kloten met een eierwekker maar gewoon een kookei in het water gooien en daarna genieten van een perfect gekookt eitje.
Eet smakelijk

Kelvin en Laura

15 opmerkingen:

  1. Hebben wij ook vaak problemen mee. Als ik dit lees denk ik waarom hebben wij zo'n kookei nog niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha! Ik heb me al vaak in de winkel staan afvragen of zoiets zou werken. Maar dat doet het dus echt, wat gaaf! Dan ga ik hem de volgende keer toch maar eens kopen denk ik :D

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een handig idee! Ik slaag er ook nooit in om een perfect zachtgekookt eitje te koken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Handig, maar ik bak mijn eieren meestal! xo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha doen wij ook vaak maar af en toe hebben we gewoon zin in een zachtgekookt eitje

      Verwijderen
  5. Jaa die heb ik ook! Zo handig. Vergeet namelijk standaard om op de klok te kijken haha.

    www.alleenpuur.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij hebben deze ook en ik pak meestal gewoon de elektrische eierkoker, maar mijn man vind deze erg handig!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij hebben er zelf ook één hier thuis en het is zo handig!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Handig dingetje! Ik heb een hekel aan "stroperig" ei dus laat ze altijd extra lang koken waardoor ze al eens blauw worden

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zou handig zijn voor ons ! Mijn man moet elke keer opnieuw naar zijn moeder bellen om te horen hoe lang een ei moet koken en dan mislukt het nog ! Ik zal m er s over vertellen se

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lijkt me heel handig, waar koop je zo'n ei?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vaak kan je dit soort dingen wel bij een Xenos of action kopen. Wij hebben hem destijds in Luxemburg gekocht.

      Verwijderen
  11. prima en zeker grappig hulpmiddel lijkt mij maar je moet er bij blijven of telkens controleren. Het is EI-genlijk heel simpel.

    Eieren kamer/kelder temperatuur dus NIET uit de koelkast:
    Laat ze voorzichtig met bijv een lepel zakken in KOKEND water.
    6.30 voor zacht eigeel
    7.00 voor gestold eigeel
    8.00 voor hard eigeel

    En nu het belangrijkste: DIRECT TERUGKOELEN ONDER KOUD WATER (schrikken) zeg 30sec. Het ei moet binnenin terug naar zeker 60gr celcius om niet door te garen. Bovendien bevorderd dit het pellen.

    minder dan 6.30 = halfzacht eiwit
    langer dan 8.00 = groen randje om eigeel

    Dit werkt altijd en als je nog gedetailleerder wil koken weet ik niet of een ander hulpmiddel wel zou werken. Uiteraard speelt de grootte van de eieren een belangrijke rol.

    Grt van Eigewijs punt nl

    BeantwoordenVerwijderen

Hey,

Wat leuk dat je een reactie achterlaat! We streven ernaar om alle reacties zo snel mogelijk goed te keuren en eventuele vragen zo snel mogelijk te beantwoorden.

Groetjes,

Kelvin en Laura