16-04-2018

Recept | Polenta met asperge en varkenskroon

Polenta met asperges en varkenskroon

Ook vandaag heb ik een speciaal receptje voor jullie in petto. Laura heeft afgelopen weekend een heerlijk stukje varkenskroon meegenomen uit de Delhaize bij haar ouders. Dit stukje vlees leent zich perfect voor op de BBQ, maar ik doe het lekker met de grillpan. Ik wist alleen niet wat ik erbij moest serveren, totdat ik dacht aan Jamie Oliver. Hij gebruikt vaak polenta en in mijn hoofd had ik het hele plaatje als klaar! Mooie zachte polenta met gegrilde asperges en varkenskroon. It's a first for me so here goes nothing.

Recept voor 2 personen:

  • Varkenskroon 
  • Groene asperges 500 gram
  • Cherry tomaatjes aan de tros
  • Polenta 250 gram
  • Bieslook
  • Parmezaanse kaas 50 gram
  • Kippenbouillon 1 liter
  • Olijfolie 
  • Peper en zout
Varkenskroon

Laat ik beginnen met nogmaals benadrukken dat dit de eerste keer is dat ik polenta maak en dat ik dus allereerst zowel bij de Appie als bij de Jumbo een kwartier heb lopen dwalen. Bij beide heb ik het niet kunnen vinden, maar gelukkig zag Laura het wel staan bij de Toko. Ik happy, Laura happy. Daarna weer naar de Jumbo voor de rest van de boodschapjes en verrek ze hebben toch polenta! Wel een stuk duurder, maar goed te weten. Bij onze Jumbo stond het tussen de natuurproducten. Je gaat trouwens sowieso polenta overhouden, dus hou daar rekening mee! Deze hoeveelheid polenta kan makkelijk voor vier personen aangehouden worden. Zoals ik al zei, a first for everything.

Oke, we gaan beginnen. Zet een kookpan op het vuur en breng 1 liter bouillon aan de kook. Voeg de polenta al roerend toe aan het kokende water en blijf roeren tot er een stevige massa ontstaat. Dit duurt echt maximaal drie minuten, dus dit zou je 's ochtends al kunnen voorbereiden. Snij een bosje bieslook fijn en roer dit samen met 50 gram geraspte parmezaan door de hete polenta. Nu kan je de polenta in een met olie ingevette bakvorm deponeren en laten afkoelen.

Polenta

Als je dan uiteindelijk begint met koken zorg je ervoor dat je de polenta in de gewenste vorm snijdt. Zet de oven van te voren op 200 graden zodat je daar je tomaatjes in kan poffen. Een klein beetje olie, zout en peper is al genoeg om de tomaatjes een heerlijke diepe volle smaak te geven. Het poffen duurt ongeveer een kwartiertje. In die tijd kan je de rest van je gerecht maken.

De varkenskroon en de asperges kan je grillen in een grillpan. Zorg wel dat je bij hele asperges de houterige onderkant eraf hebt gesneden. Draai het vlees en de asperges om de 2 minuten. Bak tegelijkertijd de polentafrietjes in olijfolie goudbruin. Deze keer je net zo vaak als het vlees en de asperges, dus eigenlijk hoef je niet heel veel te doen. Als de asperges wat flexibeler zijn kan je deze alvast apart leggen, ze blijven zeker nog wel 10 minuten warm. De polenta en het vlees hebben ietsje langer nodig. De polenta moet mooi goudbruin kleuren en het vlees mag mooie grillstrepen hebben.

Grillen van varkenskroon en asperges

Wij gaan dit zeker wat vaker eten, polenta is erg goedkoop en zeer smakelijk. Het vlees is een toppertje, dat mag Laura zeker vaker meenemen.

Polenta met asperges en varkenskroon


Eet smakelijk!

Kelvin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hey,

Wat leuk dat je een reactie achterlaat! We streven ernaar om alle reacties zo snel mogelijk goed te keuren en eventuele vragen zo snel mogelijk te beantwoorden.

Groetjes,

Kelvin en Laura