20-11-2015

Heerlijke winterse pompoensoep

Vandaag weer een een lekker soepje, in dit weer krijgen Laura en ik altijd zin in een kop soep. Deze pompoensoep vind ik persoonlijk een van de lekkerste soepen tijdens de grauwe herfst of winterdagen. Wij aten er een broodje met gebakken kipfilet en sesam bij, maar je kan natuurlijk ook gewoon een lekkere salade of een ander broodje erbij eten.

Wat heb je nodig:
1 flespompoen
peper en zout
1 eetlepel kokosolie
1 ui
3 tenen knoflook
1 chilipeper
400 ml kokosmelk
400 ml water
1 bouillonblokje
6 komijnzaadjes
6 korianderzaadjes
snufje kaneel

Het voordeel van een flespompoen is dat deze een relatief zachte schil heeft en je deze eigenlijk helemaal niet hoeft te schillen. Wat wel erg handig is, is om de zaden te verwijderen, die zijn namelijk niet zo lekker in je soep. Je kan de zaden wel drogen in de oven met wat olie peper en zout en dan heb je een heerlijke snack. Om de zaden te verwijderen snij je de pompoen in tweeën. Net boven het ronde gedeelte, want daar zitten de zaden in. Verwijder de zaden met een lepel en snij de pompoen in grove stukken.

Leg de pompoen in een ovenschaal en bestrooi deze met peper zout en wat kokosolie(andere olie kan natuurlijk ook). Zorg dat de oven al op 200 graden is voorverwarmd en rooster de pompoen voor ongeveer een half uur. Dit kan per oven verschillen, dus hou het in de gaten, als je pompoen lekker zacht en zoet is, is hij klaar.


Dan kunnen we nu echt aan de soep beginnen. Fruit de ui, knoflook, de komijn, het korianderzaad en de chilipeper aan in een grote soeppan met wat olie op de bodem. Als deze mooi glazig zijn kan je de pompoen toevoegen samen met 1,5 liter water, het bouillonblokje en het snufje kaneel. Laat dit even 5 tot tien minuutjes rustig pruttelen. Dit geeft je even de tijd voor een lekker kopje thee.


Als de soep al even heeft staan pruttelen kan je als laatst de kokosmelk toevoegen, hou je niet zo van kokosmelk kan je ook een flesje kookroom toevoegen. En als laatste hoef je de soep alleen nog maar met een staafmixer of een blender door te werken zodat je een heerlijke gladde pompoensoep hebt.

En dan denk ik dat je dat vieze weer buiten voor op zijn minst een paar uur vergeten bent omdat je nog heerlijk aan het nagenieten bent van deze overheerlijke pompoensoep!

Eet smakelijk!

Kelvin en Laura

7 opmerkingen:

  1. Wauw ziet er super lekkker uit! Ik heb nog maar 1x pompoen soep gegeten, maar lijkt me leuk deze variant te proberen. En vooral dat broodje kip ziet er super lekker uit, die heeft sowieso wel mn interesse gewekt, ook om misshien apart te proberen !:)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat moet je zeker doen Jinn, ik denk dat het je zeker niet tegen gaat vallen. En wat betreft dat broodje kip, we zullen binnenkort wel een keer een lekker receptje online zetten. Maar als je echt niet meer kan wachten kan je altijd het recept voor de pittige kip proberen, die is ook heeeerlijk op brood. http://dagelijksehap.blogspot.nl/2014/11/spicy-chicken-that-will-blow-your-socks.html

      Verwijderen
  2. Nu heb ik trek in soep. Soep doet me denken aan koude dagen. Vroeger als we in de winter gingen schaatsen en dan weer thuis kwamen, aten we meestal lekker soep. Dit recept ziet er goed uit en ben heel benieuwd hoe het smaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lijkt me erg lekker, love soep met dit weer! xo

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk pompoensoep! Dat eet ik deze periode bijna wekelijks :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind pompoensoep heerlijk ik ga dit recept snel eens uitproberen!

    BeantwoordenVerwijderen

Hey,

Wat leuk dat je een reactie achterlaat! We streven ernaar om alle reacties zo snel mogelijk goed te keuren en eventuele vragen zo snel mogelijk te beantwoorden.

Groetjes,

Kelvin en Laura