25-09-2015

Treinreizen, lief en leed

Bron

Iedereen doet het wel eens, met de trein reizen. Soms kan je niet anders (omdat je geen auto hebt), of het parkeren in immens duur (hartje Amsterdam). Hoe dan ook, je treinrit heeft altijd zijn voor en tegens...

Wat is er zo geweldig aan treinreizen?

  • Terwijl je onderweg bent, heb je tijd over voor andere dingen. Je neemt je laptop mee om te werken, of je gaat eens aan dat boek beginnen die al maanden op jouw leeslijst staat.
  • Met de auto krijg je altijd te maken met hobbels en bobbels in de weg. Als je met de trein gaat, is de rit zo veel aangenamer!
  • Je gaat zitten, en zonder iets te doen ben je op plaats van bestemming.
  • Ten opzichte van een auto heb je redelijk veel beenruimte en kan je even heen en weer lopen als je een lange rit te maken hebt. In de auto ben je gebonden aan die kleine ruimte, en dan begin ik nog niet eens over het feit dat je vaak met heel de familie in die kleine Renault Twingo zit.

Waar ergeren wij ons aan?

  • Allereerst is het natuurlijk de prijs. Vanuit Maastricht kost een retourtje naar Amsterdam voor twee personen gewoon meer dan €100... Gelukkig zijn er wel de aanbiedingen, maar dan nog blijft het prijzig.
  • Vertragingen. Er zijn altijd vertragingen. Of werkzaamheden. Of beide.
  • Als student zal je precies weten wat ik bedoel... de drukte op de zondagavond, vooral bij Utrecht Centraal. Heel Nederland lijkt op dat moment in de trein te willen stappen. Overal staan tassen en je kan blij zijn als je een plekje op de trap heb weten te bemachtigen.
  • Op een lange reis niet gecontroleerd worden. Zoals al eerder gezegd, de rit is al duur genoeg... om dan ook nog niet eens gecontroleerd te worden, tja, dan had je dus eigenlijk geen kaartje hoeven te kopen.
  • Geen stopcontacten. In Luxemburg zijn er in de meeste treinen stopcontacten te vinden, waarom niet in Nederland? Dit zou je treinrit zo veel aangenamer maken, voor het geval je accu van de laptop niet meer lang meegaat.

Hoe denken jullie over treinreizen?


Tot de volgende keer!

Kelvin & Laura

12 opmerkingen:

  1. Weet geen enkel voordeel. Treinen zij bloedirritant en te duur. Als ik nog ees ga os er wat aan de hand en kan ik alsnog naar huis voor mijn auto.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Kelvin en Laura,

    Haha leuk artikel :). Ik reis elke werkdag met de trein en een aantal zijn dan ook zeer herkenbaar. Nog een aantal nadelen heb ik hieronder neergezet:

    - traag internet of zelfs geen internet in de trein. Mijn 3g of 4g is vaak nog sneller dan wifi in de trein
    - geen wc's in de trein. Ik heb zelf PDS dus hier heb ik echt een hekel aan en vind ik echt zo slecht van Arriva en NS.
    - slechte informatievoorziening.
    - Lang wachten op een oplossing als de treinen niet rijden
    - klantonvriendelijkheid van de stewards van arriva
    - te weinig in- en uitcheckpaaltjes, waardoor er kilometers aan rijen staan en je dus je aansluiting mist.

    moet ik nog even doorgaan? :p Het is dat het moet, anders was ik echt nooit met de trein gegaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh god ja, dat ze onvriendelijk zijn! Wij hebben het een keer meegemaakt dat we een kortingskaart waren vergeten af te stempelen. We moesten er bij Weert er uit. Prima, ik zat te wachten met de spullen en Kelvin rent de trein uit om het kaartje te stempelen. Wat doet de aardige trein-vrouw? Ze fluit en de trein rijdt weg zonder Kelvin!

      Verwijderen
  3. En binnenkort nog minder zitplaatsen! Oud materieel wordt vervangen (waarvoor hoera!), maar het nieuwe komt pas over een jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja zoveel ja!
    Alle dingen zijn zo herkenbaar, de positieve maar vooral de negatieve punten. Ik erger me vaak aan de niet stille "stilte-coupé's"!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik pak nooit de trein, ik vind het te duur. Niet dat auto rijden goedkoop is maar dan heb ik toch een stuk vrijheid en daar betaal ik graag meer voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik reis zelf gelukkig niet meer zo veel met de trein, al die vertragingen zou ik echt vervelend vinden. Het lezen in de trein vond ik wel altijd heel fijn :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Niet gecontroleerd worden, NIET GECONTROLEERD WORDEN, ja! Hier kan ik me altijd kapot om frustreren, vooral nu als niet-student zonder gratis OV etc etc. Of als ik dan zo'n actiekaartje gebruik, de gedachte alleen al dat ik m best nog een keer had kunnen gebruiken... xD

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Stopcontacten in de trein zou echt ideaal zijn! En ze moeten de snelheid van hun wifi eens gaan opkrikken hahaha!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb een haat-liefde relatie met treinen, ik vind ze leuk, maar voor één of andere reden heb ik ALTIJD vertraging. Verder zijn de uren ook niet geweldig (als in, het is soms onmogelijk om ergens te geraken) en inderdaad, kostprijs.. Benzine betalen is gewoon goedkoper terug.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hier? Geweldig. In Belgie? Vreselijk. De vertragingen en vuile treinen mis ik ECHT niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk artikel! Ik vind treinreizen op zich wel leuk, maar inderdaad, het is zo ontzettend duur! De kleine afstandjes in het westen van het land vallen mee, maar vanuit het noorden naar Amsterdam en terug is belachelijk duur.. xx

    BeantwoordenVerwijderen

Hey,

Wat leuk dat je een reactie achterlaat! We streven ernaar om alle reacties zo snel mogelijk goed te keuren en eventuele vragen zo snel mogelijk te beantwoorden.

Groetjes,

Kelvin en Laura