22-06-2015

Spaanse aardappelsalade met Hüttenkäse

Via LeukeRecepten zijn wij de uitdaging aangegaan om een heerlijk recept te maken met Hüttenkäse, een heel leuke uitdaging waar we zelfs nog een leuke masterclass mee zouden kunnen winnen. Wil je meer van deze recepten lezen, zoek dan op facebook naar #lekkerlicht.


Vanzelfsprekend waren Laura en ik erg enthousiast en wilde dan ook een simpel maar toch erg lekker zomers gerecht maken. Omdat de barbecue maanden er aan komen wilde we niet zomaar een normaal recept maken. We hebben er dan ook voor gekozen om een gerechtje te maken wat erg lekker is voor een barbecue.


Wij hebben een heerlijke (Spaanse) aardappelsalade gemaakt met de ingrediënten die wij via Danone hebben ontvangen. De ingrediënten zijn: Hüttenkäse, aardappelen en hamblokjes.

Wat heb je nodig voor deze overheerlijke aardappelsalade?

10 kleine vastkokende aardappels
3 tenen knoflook, gepeld
1 chilipeper (met pitjes)
2 grote bosuien
2,5 eetlepels rodewijn azijn
3 eetlepels olijfolie
250 gram hamblokjes
200 gram Hüttenkäse
1 theelepel paprikapoeder
1 theelepel chilipoeder
1 eetlepel crème fraîche
1,5 handje diepvriesdoperwten
peper en zout

Snijd de aardappels in grove blokjes, de kleine aardappels kan je in zes stukjes snijden en de wat grotere in acht stukjes. Zet dit op het vuur met koud water, zout en drie tenen knoflook. Kook de aardappels totdat ze net gaar zijn, dit zal om en nabij 8 minuten duren nadat het water aan de kook is geraakt.


Terwijl de aardappels aan het koken zijn kan je de chilipeper en de bosui snijden en in een saladekom doen met 2,5 eetlepel rodewijn azijn, door de azijn wordt de ui iets minder scherp. Voeg ook alvast 3 eetlepels olijfolie toe en laat de ui en chilipeper lekker marineren.

Nu kan je de hamblokjes in een beetje olijfolie bakken samen met het paprika en chilipoeder. Bak deze voor ongeveer 4 minuten. Nu zullen de aardappels ook klaar zijn. Giet de aardappels af en laat ze heel even droogstomen. Nu kan je de aardappels en hamblokjes toevoegen aan de salade, het is belangrijk dat beide nog warm zijn zodat de smaken beter vermengen.

Om de salade helemaal af te maken voeg je nu de doperwten, Hüttenkäse en de crème fraîche toe. Meng alles goed door elkaar en voeg naar smaak peper en zout toe. Zet in de koelkast en laat afkoelen totdat je gaat eten.

Zoals al aangegeven hebben wij dit recept gemaakt met de barbecue in het hoofd. Vandaar dat wij dit gecombineerd hebben met gegrilde courgette en een hamburger. De hamburger kan gebakken worden zoals aangegeven op de verpakking.


Voor de courgette heb je alleen peper, zout, olie en balsamico azijn nodig.
Snijd de courgette in plakken en zout ze aan beide kanten, laat dit tien minuten intrekken. Dit zal er voor zorgen dat er al wat vocht naar buiten komt. Dep dit eraf en grill de courgette totdat er aan beide kanten mooie grillstrepen ontstaan. Na het grillen haal je de courgette door een mengsel van 1 eetlepel balsamico azijn en 2 eetlepels olijfolie met een beetje zwarte peper.


Eet smakelijk en #lekkerlicht


Kelvin en Laura

18 opmerkingen:

  1. Haha ik had nog nooit van Hüttenkäse gehoord, maar ik ben dan ook niet zo'n kaasliefhebber. Het ziet er wel goed uit! En die gegrilde courgette ziet er heerlijk uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik haat gekookte aardappels, maar een goede aardappelsalade kan ik wel waarderen.
    Ik houd echter niet zo van die ham blokjes...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben zelf ook niet de grootste fan van hamblokjes, dat is ook de reden dat we ze gebakken hebben met paprika en chili. Ik denk dat je de salade zeker wel kan waarderen!

      Verwijderen
    2. Ik ben ook geen fan van hamblokjes. Zou gerookte kipfilet een goede vervanger kunnen zijn?

      Verwijderen
    3. Natuurlijk zou dat kunnen! Je kan altijd je eigen draai aan recepten geven :)

      Verwijderen
  3. Dit ziet er erg lekker uit zeg! Ik vind aardappelsalade altijd wel erg lekker, vooral homemade. Ik zou zelf geen ham toevoegen, maar verder lijkt het mij heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit lijkt me echt heerlijk! Maar dan zou ik er mijn eigen variant op maken, maar wel de basisingrediënten gebruiken! Ik zou best een keer bij jullie willen komen eten! haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het al vast geweldig smaken maar huttenkase gruwel ik echt van.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh, aardappelsalade zelf maken is zo lekker, Mom doet dat ook altijd! Wij gaan vrijdag ook dacht ik bbq'en, maybe kan ik haar overhalen om dit te maken. xD Hüttenkäse klinkt bekend, maar nog nooit gekeken, ziet er wel lekker uit trouwens. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dit ga ik zeker proberen, ben dol op aardappelsalade!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ziet er bijzonder en lekker uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nog nooit van gehoord maar het klinkt alvast heel erg lekker! Moet ik eens proberen

    BeantwoordenVerwijderen
  10. hmm dat ziet er goed uit!

    Have you seen my recent post yet ?
    www.v-fashionwise.com

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Goed idee om de kaas in een aardappelsalade te verwerken. Wat leuk dat LeukeRecepten je hiervoor heeft uitgenodigd! Moet je maar één recept maken of komen er nog meer? :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We hoeven maar 1 recept te maken, maar we hebben in totaal 1000 gram Hüttenkäse gekregen dus er komt binnenkort nog een gerechtje :).

      Verwijderen
    2. We hoeven maar 1 recept te maken, maar we hebben in totaal 1000 gram Hüttenkäse gekregen dus er komt binnenkort nog een gerechtje :).

      Verwijderen

Hey,

Wat leuk dat je een reactie achterlaat! We streven ernaar om alle reacties zo snel mogelijk goed te keuren en eventuele vragen zo snel mogelijk te beantwoorden.

Groetjes,

Kelvin en Laura