14-11-2014

De voorraadkast

De voorraadkast, negen van de tien keer is de helft van je voorraadkast over de t.h.t. datum heen! Dit komt doordat er vaak te veel of te vaak iets wordt ingekocht en men vergeet vaak dat ze de ingrediënten in huis hebben.



Ik wil jullie graag vertellen wat voor mij niet mag ontbreken in de keuken en dus in je voorraadkast! De basis van het koken is nu eenmaal fijn om in huis te hebben. Nou daar gaan we.

Olie: zonnebloem-, olijf- of arachideolie (pindaolie). Altijd handig om in huis te hebben, gebruik je het niet om in te bakken kan je het altijd gebruiken om een lekkere dressing mee te maken. Zorg wel dat je niet bakt met extra vergine olijf olie, deze is namelijk veel lekkerder in salades en te duur om in te bakken.

Azijn: Het is altijd lekker om een paar azijnsoorten in huis te hebben, de meest gangbare zijn balsamico- witte wijn- en rode wijnazijn. Maar voor bijvoorbeeld Aziatische gerechten kan je prima rijstwijnazijn gebruiken. Een scheutje azijn is een vereiste in een dressing en het kan je normale sauzen omtoveren in iets fantastisch!



Knoflook en ui: knoflook en ui zijn in mijn ogen de basis van elke soep, saus of pasta. Deze twee smaakmakers worden zo vaak gebruikt dat ze niet mogen ontbreken in een goede voorraadkast.

Worcestershiresaus: bij deze saus tast ik nog steeds in het duister! Als je het zo proeft is het verschrikkelijk vies, maar een paar druppels in een stoofschotel of een drupje door de mayonaise of warme saus is echt goddelijk.

Mosterd: voor een lekkere basis dressing is dit ideaal, vooral de gladde dijon mosterd.

Specerijen: er is zoveel keus in specerijen tegenwoordig dat ik hier niet te veel over ga zeggen. Ik vind vooral komijn, korianderzaad en mosterdzaad erg lekker.

Tomaten: voornamelijk in de puree of gehakte blikvorm is dit ideaal. Het is bijna eeuwig houdbaar en als je een keer niets in huis hebt kan je toch snel een hele simpele tomatensaus maken.

Pasta en rijst: hiervoor geldt het zelfde als de blik tomaten. De houdbaarheid van pasta en rijst is oneindig en veel ruimte neemt het niet in!

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben, de bovenstaande ingrediënten zullen komende weken zeker terugkomen in onze gerechtjes.

Tot morgen!

Kelvin en Laura

5 opmerkingen:

  1. Ik ben benieuwd naar je aankomende gerechten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij mij thuis is ook de helft over de datum haha! Zo herkenbaar :P

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk om te zien wat een ander standaard in hui heeft :) behalve de worcestershiresaus allemaal dingen die ik ook standaard heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier haast helemaal hetzelfde. Een mooi uitgeruste droge kruidenkast en altijd wel wat tenen knoflook in huis samen met pasta en tomatensaus. Weet nooit wanneer je even snel spaghetti moet maken.

    BeantwoordenVerwijderen

Hey,

Wat leuk dat je een reactie achterlaat! We streven ernaar om alle reacties zo snel mogelijk goed te keuren en eventuele vragen zo snel mogelijk te beantwoorden.

Groetjes,

Kelvin en Laura