15-11-2014

Spicy chicken that will blow your socks off!

Gister hadden we ineens super veel zin in hete kip, aangezien ik dit nog nooit had gemaakt ben ik een beetje gaan rondneuzen op internet. Na verschillende receptjes te hebben gelezen ben ik mijn eigen receptje gaan samenstellen. Ik kan jullie beloven dat dit zeker een recept is dat elke liefhebber van pittige kip kan waarderen.



Ingrediënten:
3 Kippenborstfilets
2 Uien (middelgroot)
4 Knoflookteentjes
1 Spaanse peper (rood)
8 Eetlepels ketchup
1 Theelepel cayennepeper
8 Eetlepels ketjap manis
2 Eetlepels pindakaas
2 Scheutjes tabasco (ongeveer 2 a 3 theelepels)
1 Eetlepel sambal
1 Eetlepel chilivlokken
1½ Theelepel suiker
Olijfolie
Zout

In dit recept worden veel pittige ingrediënten gebruikt, als je niet zo van pittig houdt kan je natuurlijk altijd wat minderen.

Om te beginnen snijdt je de ui in grove stukken en snijdt je de knoflook fijn. Een pan met dikke bodem is het beste voor dit gerecht. Zorg ervoor dat de bodem met een laag olie bedekt is en zet de ui  met knoflook aan op een laag vuur en laat dit op laag vuur staan. Ondertussen kan je rustig de Spaanse peper fijnsnijden en deze bij de knoflook en de ui mee laten "zweten". Laat de pan op rustig vuur staan en roer af en toe door totdat de ui zacht is geworden.

De kipfilet kan je in middelgrote stukjes snijden. Als de ui zacht is mag de kipfilet, samen met de cayennepeper en een beetje zout, ook in de pan. Nu mag het vuur iets hoger.Zorg dat deze om en om is aangebakken en gaar is voordat je de ketchup toevoegt. Voeg nu ook de tabasco, sambal en pindakaas toe, vuur kan nu weer laag. Laat dit terwijl je het omroert ongeveer 3 minuten sudderen. Proef nu je saus, als je vindt dat het pittig genoeg is kan je de chilivlokken achterwege laten. Zo niet voeg je de chilivlokken toe. De suiker is erg belangrijk omdat deze de smaak goed omhoog haalt. Mocht je de saus te pittig vinden kan je eventueel wat meer suiker toevoegen of een scheutje room/kokosmelk toevoegen.

Dit gerecht is ideaal bij frietjes, gebakken aardappelen, rijst en zelfs eventueel op brood. Het is wel aan te raden hier een salade bij te eten. Wij hadden bijvoorbeeld nog wat spinaziesalade over.

Ik hoop dat iedereen dit gaat proberen want je zult merken dat dit recept dat eigenlijk voor 3 tot 4 personen is, ook heel snel gaat met 2 personen.

Kip, het meest veelzijdige stukje vlees.

Kelvin en Laura

20 opmerkingen:

  1. Oh dit ziet er echt lekker uit! Ik ben echt een kipliefhebber en alles met pindasaus is ook welkom dus ik denk dat dit wel iets voor mij is. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit lijkt me echt heerlijk! Ik ben gek op pittige kip!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een handige blog dit! hier kan ik zeker wat van leren en gevarieerd eten!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jammie, pittige kip is echt een van mijn favoriete soorten kip! Deze ga ik onthouden ;) x

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het ziet er goed uit en het klinkt ook heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ooh dat ziet er echt heel erg lekker uit! Ik ben gek op alles met kip, dus dit ga ik zeker een keer uitproberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hmmm! Ik ben DOL op kip! Dit wil ik zeker eens maken! Klinkt heerlijk! Liefs.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. OMG absolutely DELICIOUS. i want some YUM! x

    natalieoffduty.com

    Natalie Off Duty

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Toevallig heb ik ook vandaag spicy chicken gegeten, zo heerlijk soms!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik was op zoek naar inspiratie voor vanavond, bedankt! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ziet er super lekker uit inderdaad, ik heb hem opgeslagen! :D Ben dol op kipgerechten<3

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dit ziet er echt super lekker uit! I love chicken <3

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zooo die hadden we niet zien aankomen. Het artikel is al een tijd geleden online gekomen maar wat leuk dat je het gevonden hebt. Dit is nog steeds een van onze favorieten.

      Verwijderen
  13. Hier was ik echt naar op zoek, ik ben echt gek op (pittige) kip. Met die aardappelen ziet het er heerlijk uit, dit ga ik morgen proberen. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen

Hey,

Wat leuk dat je een reactie achterlaat! We streven ernaar om alle reacties zo snel mogelijk goed te keuren en eventuele vragen zo snel mogelijk te beantwoorden.

Groetjes,

Kelvin en Laura