21-11-2014

Tongstrelende champignonrisotto

De afgelopen dagen hebben Laura en ik jullie wat snelle, makkelijke maar toch erg lekkere recepten laten zien. Vandaag een receptje waar je toch wat meer tijd aan kwijt bent. Daarentegen krijg je wel alle tijd terugbetaald in smaak en genot. We gaan vandaag namelijk voor een heerlijke, luxe, romige, etc etc, Italiaanse risotto.

Ik weet het, het klinkt altijd super lastig, maar als je het eenmaal hebt gemaakt merk je vanzelf dat het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk is.
Laten we bij het begin beginnen en even een boodschappen/ingrediëntenlijstje opstellen.

Ingrediënten:
Arboriorijst (3 handjes)
1 Middelgrote ui (of 2 kleintjes)
1 Teentje knoflook
Droge witte wijn (1 glas)
Bouillon (ongeveer 1 à 1½ liter, ik heb kippenbouillon gebruikt)
Creme fraîche (60 ml)
Gorgonzola (100 gram)
Champignons (300 gram)
Roomboter en olijfolie
Peper en zout naar smaak

Voor dit gerecht heb je verder 3 pannen nodig. Een koekenpan voor de champignons, een kookpan voor de risotto (bij voorkeur een met een dikke bodem) en een pan voor de bouillon.

Zorg allereerst dat er een pan met bouillon op het vuur staat! Het is namelijk erg belangrijk dat je bouillon warm is. Als dit is gebeurd kan je beginnen met de voorbereiding. Snijd de champignons in kwartjes, de kleinere kunnen heel blijven of gehalveerd worden.

Voor de basis van de risotto snipper je de uien zo fijn mogelijk, de Italianen hebben namelijk een grondregel en deze is dat de ui knoflook en evt de bleekselderij niet groter mogen zijn dan de rijstkorrels zelf. Bleekselderij is een van de basisingrediënten voor een risotto, maar Laura houdt hier niet van dus hebben we deze weggelaten.

Doe een flinke scheut olie in je kookpan en zweet de ui hierin aan op laag vuur. Het is erg belangrijk dit op laag vuur te doen want je wilt niet dat de ui kleur krijgt. Als de ui zacht is voeg je hier de knoflook en de risottorijst aan toe. Zet je vuur nu op middelhoog en zweet de rijst voor ongeveer 3 minuten aan. Je zult merken dat de rijst wat glazig wordt. Zorg er wel voor dat je blijft roeren anders verbranden de korrels.

Blus de risotto af met een glas droge witte wijn, dit hoeft geen dure wijn te zijn, de wijn zorgt ervoor dat er ook een 'zuurtje' aan de risotto zit. Als je merkt dat de wijn is opgenomen door de risotto, handig trucje hiervoor is om met een pollepel over de bodem van de pan te vegen, als je de bodem van de pan kan zien zonder dat de risotto direct weer terug glijd is het goed. Nu kan je een soeplepel bouillon toevoegen de rijst moet net onder staan. Ook nu niet vergeten af en toe goed te roeren.

Als je merkt dat de bouillon is opgenomen kan je de volgende lepel toevoegen. Dit proces blijf je herhalen totdat de rijst gaar is. Je hebt dan geen hard stukje meer in het midden zitten.
Als de rijst bijna gaar is kan je de champignons bakken in een beetje roomboter gecombineerd met olijfolie. Deze kan je aan de risotto toevoegen als hij gaar is.

Op het moment dat de risotto gaar is voeg je de creme fraîche toe samen met een paar klontjes boter en de gorgonzola, dit roer je goed door de rijst heen. Zet het vuur uit en doe de deksel op de pan. Laat het ongeveer 3 a 5 minuten staan voordat je het opschept!


Om het helemaal af te maken kan je nog een klein beetje olijfolie over de risotto heen sprenkelen. Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen. Geloof me, het is de moeite dubbel en dwars waard. Vergeet ook niet dat de basis van elke risotto hetzelfde is. Je kunt dus zelf ook gaan experimenteren als je andere dingen lekker vindt. Bijvoorbeeld een risotto met citroen en kip of een risotto met zalm en groene asperges.

Mochten jullie dit zelf ook gaan maken dan zie ik graag het resultaat. Ik ben erg benieuwd foto's kan je toesturen via facebook.

Kelvin en Laura

13 opmerkingen:

  1. Ohh dit lijkt me wel echt heerlijk! Ik ben gek op risotto!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat ziet er weer heerlijk uit! Zelf heb ik nog nooit risotto gemaakt...te erg eigenlijk. Terwijl het me zo lekker lijkt! Toch maar eens proberen. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb eerlijk gezegd nooit risotto gegeten, maar dit lijkt mij heerlijk! Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hmm, dit klinkt heerlijk! Ik ben echt gek op risotto, goed idee om het weer eens te maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik lust helaas geen champions de rest van de ingrediënten spreken mij wel aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. I luv risotto <3 Als ik ooit geen student ben ga ik ook eens lekker koken met wijn en kaas :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heey fleur, wij weten jouw budget natuurlijk niet maar de wijn hoeft niet duur te zijn. We hebben een van de goedkoopste flessen gepakt.(volgens mij iets van 2 euro) en de gorgonzola kan je op de markt relatief goedkoop krijgen.
      Groetjes,
      Kelvin en Laura

      Verwijderen
  7. Super lekkah! ;) Ik zou graag in de keuken willen staan om dit te maken :)

    BeantwoordenVerwijderen

Hey,

Wat leuk dat je een reactie achterlaat! We streven ernaar om alle reacties zo snel mogelijk goed te keuren en eventuele vragen zo snel mogelijk te beantwoorden.

Groetjes,

Kelvin en Laura